تبلیغات
مشاوره و روانشناسی - منابع استرس ( 6_باورهای غیر منطقی : ده دریچه بر روی ناراحتیهای روانی):
برای بدترین انسان بد نخواه بد می بینی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

-
جمعه 28 تیر 1392-11:17 ق.ظ



آلبرت الیس معتقد است که باورهای ما درباره رویدادها می توانند به اندازه خود

رویدادها منبع استرس باشند . مورد فردی را درنظر می گیریم که از شغل خود

اخراج شده ، در نتیجه نگران و افسرده است . از نظر منطق می توان پذیرفت که

از دست دادن شغل علت همه رنجهای این فرد باشد ، اما الیس معتقد است که

باورهای غیر منطقی انسان در مورد از دست دادن شغل ، می تواند رنجهای او را

تشدید کند .

موقعیت را طبق دیدگاه ( A_B_C ) الیس بررسی می کنیم : از دست دادن شغل ،

رویداد فعال کننده ای است (A) ، یعنی موجب میشود که فرد از خمودی ، بی حالی

و بی اعتنایی بیرون بیاید . پیامد احتمالی از دست دادن شغل (C) ، فقر و بدبختی

است . اما بین رویداد فعال کننده (A) و پیامد (C) تعدادی باور (B) وجود دارد ، مثل :

(( این شغل بهترین چیزی بود که در زندگی داشتم)) ، (( شکست بزرگی خوردم)) ،

(( بچه هایم از گرسنگی خواهند مرد )) ، (( هرگز چنین شغلی پیدا نخواهم کرد)) ،

(( هیچ کاری از دستم بر نمی آید)) . این نوع باورها و این نوع نگرشها ، بینوایی را

تشدید می کنند ، به ناتوانی فرد در تصمیم گیری برای آینده دامن می زنند و

برنامه ریزیهای او را از مسیر صحیح منحرف می سازند . مثلا اعتقاد به اینکه (( هیچ

کاری از دستم بر نمی آید )) ، ناتوانی را افزایش میدهد .

البته می دانیم که همه به شیوه هابی بالا واکنش نشان نمیدهند ، همه به

نگرشهای منفی متوسل نمی شوند . هستند کسانیکه به قول سعدی اینگونه

عمل می کنند :

خدا گر زحکمت ببندد دری                    ز رحمت گشاید در دیگری

اضطرابهای مربوط به آینده و افسردگی ، به دنبال از دست دادن شغل ، رفتارهای

کاملا طبیعی و قابل پیش بینی است . با این همه ، باورهای کسی که شغل خود

را ازدست میدهد ، بر این تمایل است که اهمیت کار را درحد فاجعه جلوه میدهد

و بدین وسیله اضطراب و افسردگی را تحریک کند . همراه با افزایش هیجان درباره

از دست دادن شغل و تشدید احساسات ناتوانی ، توانایی سازگاری کم میشود .

این باورها درجه اثر انتظار بخشی فرد را پایین می آورند و توجه او درجهت اقدام

برای حل مسائل را منحرف می کنند .

الیس معتقد است که بسیاری از ما دست کم 10 باور غیر منطقی زیر را درخود پناه

می دهیم ما آنها را درونی می کنیم ، اینها دریچه هایی هستند که ناراحتیها را به

درون ما راه میدهند . این باورها می توانند مسائلی به وجود آورند و اثر آنها را ،

زمانیکه مسائل از منابع دیگر نیز بر ما حمله ور می شوند ، تشدید می کنند .

1_ شما باید روی محبت واقعی و تایید افرادیکه همیشه برای شما عزیز هستند

حساب کنید . ( تحقیق نشان میدهد ، کسانیکه انتظار دارند باید دوست داشته

شوند و تقریبا تایید همه مردم راجلب کنند ، 65 درصد افراد مضطرب را نشان میدهند .

2_ شما در سطح بسیار بالایی لیاقت و شایستگی دارید ، یا دست کم باید در زمینه

مهمی شایستگی واقعی کسب کنید .

3_ هرچیز باید مطابق میل شما باشد . اگر شما حرف خود را به کرسی ننشانید و

اولین انتخاب خود را به دست نیاورید ، زندگی خیلی وحشتناک خواهد بود .

4 _ دیگران باید با مردم منصفانه رفتار کنند . وقتی مردم با بی عدالتی یا بی ادبی

عمل می کنند ، افراد بدجنس و شروری هستند .

5 _ وقتی در دنیای شما خطر و تهدیدی وجود دارد ، باید به آن فکر کنید و نگران باشید .

6_ انسانها و اشیا باید بهتر از آنچه هستند ، باشند . وقتی نمی توانید راه حل

گرفتاریهای زندگی را به سرعت پیدا کنید ، زندگی وحشت آور میشود .

7_ ناراحتیهای هیجانی شما تقریبا از فشارهای خارجی ، فشارهایی که روی آنها

کنترل زیادی ندارید ، نشات می گیرند . تا زمانیکه این فشارها عوض نشده است ،

ناراحتی شما وجود خواهد داشت .

8_ اجتناب از مسوولیتها و مسائل زندگی آسانتر از روبرو شدن با آنهاست .

9_ گذشته به شدت بر شما اثر گذاشته است ، بنابراین ، جا دارد که احساسات

و رفتارهای فعلی شما را نیز تعیین کند .

10_ شما می توانید خوشبختی را از طریق رکود ، بی احساسی یا زندگی برای

امروز به دست آورید .

منبع :

روانشناسی عمومی . جلد دوم . اسپنسر ا. راتوس

ترجمه : دکتر حمزه گنجی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد
 


































































































































































نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


Marie
جمعه 17 آذر 1396 07:41 ق.ظ
It's difficult to find experienced people for this subject, but you
sound like you know what you're talking about! Thanks
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر