تبلیغات
مشاوره و روانشناسی - فرایندهای حاکم بر یادگیری مشاهده ای : (نظریه شخصیت آلبرت بندورا) :
برای بدترین انسان بد نخواه بد می بینی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

-
یکشنبه 30 آذر 1393-02:07 ب.ظ



بندورا (1986) چهار فرایند حاکم بر یادگیری مشاهده ای را مشخص کرد :
 
توجه ، بازنمایی ، تولید رفتار ، و انگیزش .

1- توجه : قبل از اینکه کسی از الگو سرمشق گیری کند ، باید به او توجه

نماید . چه عواملی توجه را تنظیم می کنند ؟ اولا ، چون افراد فرصتهای 

بیشتری برای مشاهده کردن کسانی دارند که اغلب با آنها در ارتباط هستند

، به احتمال زیاد به آنها توجه می کنند . ثانیا ، الگوهای جذاب بیشتر از 

الگوهایی که جذاب نیستند ، مورد مشاهده قرار می گیرند . معمولا به 

شخصیت های محبوب در تلویزیون ، ورزشها یا فیلمها بیشتر توجه میشود .

در ضمن ماهیت رفتاری که الگو برداری می شود بر توجه افراد تاثیر می گذارد - 

آنها رفتاری را مشاهده می کنند که تصور می کنند برایشان مهم و با ارزش است .

2- بازنمایی : برای اینکه مشاهده به الگوهای پاسخ جدید منجر شوند ، این

الگوها باید به صورت نمادی در حافظه بازنمایی شوند . لزومی ندارد که بازنمایی

نمادی کلامی باشد ، زیرا برخی از مشاهدات به صورت تخیلی نگهداری می شوند .

با این حال رمز گردانی کلامی به فرایند یادگیری مشاهده ای سرعت زیادی می بخشد .

در ضمن ، رمز گردانی کلامی به افراد کمک می کند رفتار را به صورت نمادی مرور ذهنی

کنند . مرور ذهنی می تواند اجرای عملی پاسخ الگو برداری شده را نیز به همراه 

داشته باشد ، و این مرور ذهنی به فرایند یاد داری کمک می کند .

3 - تولید رفتار : بعد از اینکه افراد به الگو توجه کردند و آنچه را که دیدند به یاد

سپردند ، می توانند آن رفتار را تولید کنند . افراد در جریان تولید کردن بازنماییهای

شناختی به اعمال مناسب ، باید چند سئوال را درباره رفتار الگو برداری شده از

خودشان بپرسند : (( چگونه می توانم این را انجام دهم )) ؟ بعد از اینکه پاسخهای

مربوط را به صورت نمادی مرور کردند ، رفتار جدید را امتحان می کنند . آنها در حین

انجام دادن ، با این سئوال که (( مشغول انجام دادن چه کاری هستم )) ؟ خودشان

را زیر نظر می گیرند و سرانجام ، با این سئوال که (( آیا این رفتار را درست انجام

میدهم )) ؟ عملکردشان را ارزیابی می کنند . 

4 - انگیزش : یادگیری مشاهده ای زمانی خیلی موثر است که یادگیرنده ها 

برای انجام دادن رفتار الگو برداری شده ، انگیزش داشته باشند . توجه و بازنمایی

میتوانند به فراگیری یادگیری منجر شوند ، اما انگیزش  ،به اجرا گذاشتن آن رفتار 

خاص را تسهیل می کند . با اینکه مشاهده دیگران میتواند به فرد بیاموزد چگونه

کاری را انجام دهد ، اما آن فرد ممکن است میل به انجام دادن عمل لازم را 

نداشته باشد .

منبع :

نظریه های شخصیت . تالیف : جس فیست و گریگوری جی فیست

ترجمه : یحیی سید محمدی

نوشته شده توسط : مهدی معتقد 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:یکشنبه 30 آذر 1393 02:48 ب.ظ


How do you treat a sore Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 01:52 ق.ظ
Pretty! This has been an incredibly wonderful post. Many thanks for
providing this information.
http://providenciasittner.jimdo.com/2015/03/27/what-can-cause-heel-pain
شنبه 14 مرداد 1396 06:04 ق.ظ
Excellent post. I was checking continuously this blog and I'm
impressed! Extremely helpful information specifically the last part :) I care for such information a lot.
I was seeking this particular info for a very long time.
Thank you and good luck.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر